Розмовничок

l-r1

Якщо Ви відчуваєте, що відхилення в розвитку мовлення у Вашої дитини в порівнянні з його однолітками більш помітні, потрібно проконсультуватися з логопедом вже зараз. Адже причини цього можуть бути абсолютно різні — від найпростіших (дитина просто лінується) до серйозних (дизартрія).

Літера «р» засвоюється дітьми найважче. Малюки по-різному промовляють цей звук. Деякі просто замінюють в словах букву «р» на «л», інші діти видають гортанний звук [грр], намагаючись переконати дорослих у тому, що, нарешті, навчилися його вимовляти.

Пропонуємо Вам список корисних вправ, регулярне виконання яких може позбавити Вашого малюка проблем із вимовою звуку [р].

l-r2

Підготовчі вправи

Для тренування напору повітря:

Набравши у легені повітря, з силою дути (а не просто видихати) його, змушуючи вібрувати губи. Повітря видувати із включенням голосу.

l-r3

Для язика:

  • Язик широко розпластати і просунути між зубами. Сильно видувати повітря із включенням голосу, змушуючи вібрувати язик. При цьому язик й губи ненапружені. Долонькою, піднесеною до рота, відчувається різкий холодний струмінь повітря.
  • Цокіт, клацання язиком. Зі змінним темпом клацати язиком так, щоб він всією своєю масою спочатку присмоктувався до піднебіння на мить, а потім падав би вниз. Відстань між зубами повинна дорівнювати 1,5 пальця, нижня щелепа під час виконання вправи не повинна рухатись.
  • Підняти язик до піднебіння, розтягнувши «вуздечку» до межі. Відстань між зубами повинна дорівнювати 1,5-2 пальці. Язик необхідно утримувати у верхньому положенні доти, доки не набіжить слина.

l-r4

Артикуляційні вправи

  • «Неслухняний язичок». Широкий язик покласти на нижню губу та промовляти «пя-пя-пя», неначе похлопувати свій «неслухняний язичок» верхньою губою.
  • «Чашечка». Рот широко відкрити. Широкий язик підняти угору. Потягнутися до верхніх зубів, але не торкатися їх. Утримувати в такому положенні 10-15 с.
  • «Смачне варення». Висунути широкий язик, облизати верхню губу та заховати язик у глиб рота. Повторити 15 разів.
  • «Конячка». Присмоктати язик до піднебіння, клацнути язиком. Клацати повільно, сильно. Розтягувати під’язикову зв’язку. Виконати 10 разів.
  • «Гойдалка». Висунути вузький язик. Тягнутися язиком по черзі: спочатку до носа, потім до підборіддя. Рот при цьому не закривати. Вправа виконується 10 разів.
  • «Маляр». Висунути язик, рот трохи відкрити. Облизувати спочатку верхню, а потім нижню губу по колу. Виконати 10 разів, змінюючи напрям.
  • «Барабанщики». Відкрити рот, підняти широкий язик вгору та постукати кінчиком язика по верхнім альвеолам, чітко вимовляючи звук «д». Поступово збільшувати темп, вимовляючи «д-д-д».
  • «Літак». На кінчик носа покласти шматочок паперу або вати. Відкрити рот, широкий язик покласти на верхню губу, бокові краї язика притиснуті. Повітряний струмінь виходить із середини язика. Дитина повинна сильно подути, так, щоб «літак» полетів вгору.